IDC Manufacturing Insights wykonało badanie, w którym wzięło udział ponad czterysta pięćdziesiąt przedsiębiorstw z różnych branż przemysłu. Zadano w nim pytanie do przedstawicieli tych przedsiębiorstw, które dotyczyło wpływu rozwiązań z zakresu ERP między innymi na relacje z odbiorcami i na zadowolenie klientów. Przedstawiciele gałęzi metalowej udzielili takich odpowiedzi, że mogą one zadziwiać. Z artykułu dowiesz się jakie one były, a także jakiego rodzaju wyzwaniami staje obecnie ta branża przemysłu.
IDC zwraca uwagę na to, że branży metalowej udało się odrobić straty finansowe po kryzysie, który miał miejsce w latach 2008-2009. Jednak dostrzega też pewną stagnację, jeśli chodzi o wzrost przychodów firm z tej gałęzi przemysłu, co jest niepokojące, biorąc pod uwagę to, że zyski stają się mniejsze. Powodów takiej sytuacji należy doszukiwać się według analityków w zmianach rynkowych. Dochodzi do komodytyzacji produktów metalowych ze względu na niestabilność cen surowców, a także na rosnącą konkurencję w postaci tańszych producentów. Problem polega również na tym, że firmom działającym w branży metalowej nie jest łatwo utrzymać stałych odbiorców, a także wejść na rozwijające się rynki.
Gałąź ta musi więc bardziej zadbać o przyciągnięcie odbiorców, w czym może pomóc bardziej nowoczesna oferta, zoptymalizowanie kosztów produkcji, czy lepsze relacje z klientami. Jednak, jak wynika z badań IDC, wciąż branża ta nie docenia roli systemów takich jak ERP w realizacji tych działań.
Cena jest najważniejsza
Blisko szesnaście procent ankietowanych jest tego zdania, że towar znajdzie nabywcę wtedy, gdy odbiorca będzie zadowolony z kosztów, jaką będzie musiał ponieść. Aż siedemdziesiąt procent ankietowanych, kiedy kupuje inne produkty także w pierwszej kolejności zwraca uwagę na cenę. Inne czynniki, jakie mają wpływ na dobre relacje na linii producent-odbiorca, to też krótki czas oczekiwania, wysoka jakość produktu i niezawodna dostawa.
Ponad czterdzieści sześć procent ankietowanych deklaruje, że aby poprawić relacje z klientem, zdecyduje się korzystać w przyszłości z systemów informatycznych. Ponadto będzie również krzewić wśród swoich pracowników podejście, że klient jest najważniejszy. IDC podkreśla więc w swoim raporcie pt. „"Get customers inspired: How modern ERP can support greater customer experience", że gałąź ta przykłada coraz większą wagę do dbania o to, by klient był zadowolony, na co wpływ ma nie tylko konkurencyjna cena. Jednocześnie jednak sektor ten wciąż nie zna zbyt dobrze środków, by móc osiągnąć taki cel.
Duże oczekiwania, niewielkie zaufanie
Większość badanych jest zdania, że nie wyobraża sobie jak firma mogłaby funkcjonować bez systemu ERP, równocześnie nie widzi, jak te rozwiązania informatyczne mogłyby wpłynąć na polepszenie relacji z odbiorcami. Jedynie blisko dwadzieścia osiem procent ankietowanych twierdzi, że ERP jest na tyle istotną platformą, że dzięki niej można połączyć sektor produkcyjny i dział biznesowy, poprawiając kontakt na linii dostawca-klient. Duże przedsiębiorstwa, czyli te, które zatrudniają ponad kilku tysięcy pracowników, w większym stopniu zdają sobie z tego z sprawę – pięćdziesiąt procent z nich bierze pod uwagę wpływ systemów ERP na jakość relacji z odbiorcami.
Z kolei trzydzieści pięć procent badanych jest zdania, że znaczenie rozwiązań informatycznych jest ograniczone. W dodatku większość przedstawicieli firm gałęzi metalowej uważa, że systemy ERP, by były skuteczne, trzeba najpierw unowocześnić.
Jeśli chodzi o oczekiwania badanych, to w pierwszej kolejności brali pod uwagę lepszy dostęp do informacji o odbiorcach bez ograniczeń, również za pomocą smartfonów i tabletów. Ponadto wymieniali lepszą współpracę w firmie, by pracownicy mogli szybciej wymieniać się informacjami i by procesy biznesowe stały się prostsze. Oczekiwana ankietowanych dotyczyły również ułatwienia kontaktu między dostawcami i odbiorcami, a także ujednolicenie procesów produkcyjnych. Badani podali też kilka funkcji mające wpływ na relacje z klientami, jakie wykraczają poza funkcjonalność systemów informatycznych. Do najważniejszych funkcji można zaliczyć: sprawowanie kontroli nad obsługą gwarancji, nad świadczeniami posprzedażowymi, a także CRM (Customer Relationship Management).